خانه / پروژه های آموزشی / آموزش سیستم عامل بلادرنگ بصورت تصویری

آموزش سیستم عامل بلادرنگ بصورت تصویری

آیا قصد دارید روی میکروکنترلرهای سری AVR یک سیستم عامل بلادرنگ بارگذاری کنید؟ آیا همیشه رویای طراحی یک سیستم عامل را داشتید؟ آیا می خواهید بصورت تخصصی کلیه مبانی طراحی سیستم عامل RT را بیاموزید؟ راه حل شما پیش ماست! برای اولین بار در کشور آموزش سیستم عامل بلاردنگ توسط دکتر افشین علیزاده بصورت تصویری آماده شده است. مجموعه آموزش سیستم عامل بلادرنگ، در ۵۰ جلسه یک و نیم ساعته به صورت تصویری اصول و مبانی اولیه طراحی سیستم عامل های بلادرنگ (RTOS) و همچنین کلیه ساختارهای آن را توضیح می دهد و در نهایت شما قادر خواهید بود یک سیستم عامل بلاردنگ اختصاصی برای خود طراحی کنید و آن را خودتان شخصاً توسعه دهید .

محصول آموزش سیستم عامل بلادرنگ، در قالب یک حلقه DVD حاوی آموزش هایی در ۵۰ جلسه یک و نیم ساعته از سیر تا پیاز طراحی سیستم عامل برای میکروکنترلر AVR را توضیح می دهد. همچنین این مجموعه شامل یک سری مقالات بسیار آموزنده هم به زبان فارسی و هم زبان انگلیسی می باشد که می تواند شما را در درک هر چه بهتر مبانی طراحی سیستم عامل بلادرنگ یاری رساند و در نهایت کلیه نرم افزارهای مورد نیاز برای طراحی یک سیستم عامل RT در داخل آن گنجانده شده است.

سرفصل های مجموعه آموزش سیستم عامل بلادرنگ بصورت زیر می باشد :

۱- آموزش میکروکنترلر AVR به همراه برنامه نویسی به زبان C
    ۱٫۱- معرفی میکروکنترلر AVR
    ۲٫۱- سازماندهی حافظه های میکروکنترلرهای AVR
    ۳٫۱- آموزش برنامه نویسی به زبان C
    ۴٫۱- واحد تایمر/کانتر
    ۵٫۱- واحد مبدل آنالوگ به دیجیتال ADC
    ۶٫۱- وقفه ها (Interrupts)
    ۷٫۱- فیوز بیت ها
۲- آموزش نرم افزارهای کاربردی
    ۱٫۲- نرم افزار WinAVR
    ۲٫۲- نرم افزار Proteus
    ۳٫۲- نرم افزار AVR Studio (بخش پروگرمر)
    ۴٫۲- توضیحاتی درباره برد تست
۳- آموزش سیستم عامل RT
    ۱٫۳- مبانی سیستم عامل های RT
       ۱٫۱٫۳- مفهوم سیستم RT
       ۲٫۱٫۳- لایه های سیستم
       ۳٫۱٫۳- تعاریف
       ۴٫۱٫۳- بررسی چند نمونه RTOS
    ۲٫۳- متغییرهای عمومی
    ۳٫۳- تعریف و ایجاد Tasks
    ۴٫۳- زمانبندی Tasks
    ۵٫۳- ارتباط بین Tasks
    ۶٫۳- استفاده از تایمر
    ۷٫۳- طراحی سورس اصلی سیستم عامل
    ۸٫۳- نحوه بارگذاری و استفاده از سیستم عامل طراحی شده

اما RTOS یا همان سیستم عامل بلادرنگ چیست؟

یکی از سیستم عامل های همه‌منظوره، سیستم عامل بلادرنگ می‌باشد عملیات یک سیستم عامل بلادرنگ در محدوده یک دوره زمانی معین اجرا می‌شود که دلیل آن عکس‌العمل‌های متقابل سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌باشد بنابراین هر پردازشی که غیرقابل پیش‌بینی است و نتایج بازگشتی را نتواند طی زمان محدودی ارائه دهد زمانبندی بلادرنگ نمی‌باشد .
مهمترین و بالاترین مشخصه یک سیستم عامل بلادرنگ از دیگر سیستم عامل‌ها نتیجه فرآیند آن است بنابراین از این نوع سیستم عامل بیشتر در کارهای کنترلی از جمله محیط‌های صنعتی و پزشکی و … استفاده می‌شود .
در سیستم عامل های بلادرنگ تنها دوره زمانی تنها وسیله ناظر بر سیستم نیست بلکه آن هم به فرمان‌های سلسله مراتبی وابسته است برای گرفتن سریعترین جواب ممکن از سخت‌افزار بلادرنگ، از تعدادی نرم‌افزار قابل انعطاف برنامه‌ریزی شده استفاده می‌شود که برای اینکار کاربران می‌توانند هسته‌های زمان‌بندی بلادرنگ خودشان را توسعه دهند این هسته‌های توسعه‌ یافته عملیات سیستم را کنترل می‌کنند که در محصول آموزش سیستم عامل بلادرنگ، به این موضوع توجه ویژه ای را نموده ایم.

هسته‌های زمانبندی بلادرنگ چگونه اند؟

هسته‌های زمانبندی بلادرنگ شامل خطوط فرمان و دستورات توسعه یک سیستم عامل بلادرنگ می‌باشد هسته‌های بلادرنگ پیوند و ارتباط محکم دستگاههای خط فرمان و دستورات هستند.
در توضیح خطوط فرمان در هسته‌های زمانبندی بلادرنگ می‌توان به این اشاره کرد که عملکرد هسته باید بسیار وسیع و قطعی باشد، هسته باید یکی از کارهای مستقل یا وابسته به هم را پشتیبانی کند که هر یک اولویت مربوط به خود را دارند و آن اولویت اهمیت زمانبندی می‌باشد، در یک سیستم عامل بلادرنگ باید یک طرح چندکاره برای تنظیم حداکثر کارآیی CPU باشد برای دستیابی به این منظور هسته‌ها باید کارهای درونی CPU را بدانند و با فرمان سخت‌افزار کاملاً هماهنگ باشند به همین دلیل در تولید فرآیند در یک سیستم عامل بلادرنگ، اجرا باید توسط یکی از چندین پردازنده‌های سخت‌افزار طرح گردد .

ضمناً سیستم عامل بلادرنگ طراحی شده توسط ما با نام تجاری Division می باشد که می توانید اطلاعات تکمیلی تر را در این صفحه مشاهده نمایید چرا که آموزش سیستم عامل بلادرنگ برای این محصول می باشد .

 

  • قیمت
  • ابعاد
  • کد پروژه
  • خرید پروژه
  • پشتیبانی
یک حلقه DVD آموزشی

ویژگی های بارز این محصول

امکان بروزرسانی این محصول
پیشتیبانی این محصول
کاربردی بودن پروژه

مجموع

ویژگی هایی که ما به این محصول نسبت می دهیم

امتیاز کاربران: 4.85 ( 2 رای)
لینک کوتاه:

درباره افشین علیزاده

مرا به عنوان یک علاقه‌مند به رشته های برق و کامپیوتر بشناسید‌. بدیهی است در دنیایی زندگی می‌کنم که از دریای بی‌کران علایقم‌، فقط قطراتی اندک نصیبم می‌شود. معتقدم مهندسی یعنی «خلاقیت»‌ در کار بردن علوم و فنون به منظور طراحی و یا توسعه ساختارها، و همواره سعی کرده ام تا در این مسیر دشوار قدم هایی هر چند کوچک بردارم. به لحاظ تحصیلی نیز هم اکنون دانشجوی دکترای تخصصی (Ph.D) مهندسی برق قدرت گرایش الکترونیک قدرت، در تهران می باشم.

۸ نظر

  1. با سلام وخسته نباشید.زکات علم نشر آن است.خواهشا یه بخشی را برای آموزش رایگان در قالب خود سایت یا pdf در نظر بگیرید.

    • درخواست هایی مکرری برای این منظور داشتیم. چند وقتی هست که در دستور کار قرار دادیم که برای برخی از پروژه ها، مانند این پروژه اقدام به آماده سازی یک سری فایل های آموزشی رایگان بکنیم.

  2. تایماز موسوی

    سلام

    خسته نباشید استاد گرامی

    آموزش تحت کامپایلر کدویژن هست یا اتمل استودیو؟

    با تشکر

    • آموزش تحت کامپایلر اتمل می باشد. عنایت داشته باشید که شما برای تهیه این آموزش حتماً می بایست اقدام به خرید خود سیستم عامل ما نیز نمائید. چون این آموزش برای سیستم عاملی هست که طراحی شده است و مباحث حول آن می باشد.

  3. اینا غیر اپلیکیشنن .
    به نظر من توی لوپ اصلی بهتره .
    وقتی avr استفاده میکنی ، یعنی میخوای از تمام توان میکرو مخصوصا حافظه استفاده کنی .
    پایتون با اینکه غوله ولی هنوز مشکل داره ،
    شما با واحد گرافیکیش و سرعت cpu چکار میکنین ؟

    • در این پروژه قسمت گرافیک وجود ندارد یعنی اصلا هدف یک بخش دیگری بوده. سرعت cpu هم قابل تغییر می باشد و می توانید بر روی سرعت های بالاتر از 10 مگاهرتز تنظیم کنید که ایده آل برای این پروژه 14.7456 مگاهرتز می باشد. قطع یقین در مبحث سیستم عامل های بلادرنگ مدیریت هدفمند منابع جزء اصلی پروژه می باشد و این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

  4. با سلام و درود
    خیلی جالب و مفید . کاش یک جلسه و یا قسمت هایی از جلسات مهم را برای برای دانلود قرار میدادین.

    • قالب آماده سازی این فایل آموزشی به نحوی هست که باید بصورت پکیج ارائه بشه و خلاصه ای ازش فعلا آماده نشده، ولی سعی می کنیم خلاصه ای را برای دانلود رایگان قرار بدیم. از بابت پیشنهادتون ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *