خانه / پروژه های تحقیقاتی / اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب و ارسال بی سیم مقادیر

اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب و ارسال بی سیم مقادیر

در این پروژه هدف اصلی اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب یک بار الکتریکی و ارسال بی سیم آن می باشد که در نهایت می بایست در سمت مدار گیرنده این ولتاژ و جریان بصورت آنالوگ بازسازی شود.

تعریف پروژه اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب و ارسال بی سیم مقادیر، توسط دانشجوی کارشناسی ارشد به منظور بخشی از پایان نامه ایشان صورت گرفت. در این پروژه دو مدار طراحی شد که یکی از مدارات به عنوان فرستنده بود که وظیفه اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب یک بار الکتریکی که می توانست هر وسیله برقی مانند سشوار، اتو، لامپ … باشد را بر عهده داشت و در ادامه میزان ولتاژ و جریان اندازه گیری شده باید بصورت بی سیم توسط ماژول NRF24L01 در یک مسافتی منتقل می شد. مدار دوم که گیرنده بود بعد از دریافت اطلاعات دیجیتال ولتاژ و جریان، باید این مقادیر را بصورت آنالوگ بازسازی می کرد که بدین منظور از دو عدد آی سی D/A به شماره DAC0832 جهت بازسازی ولتاژ و جریان AC با دامنه پایین و بدون آفست استفاده شد

مدار نمونه گیر و فرستنده
در این مدار به منظور اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب در بخش ولتاژ از روش تقسیم مقاومتی و اعمال آفست به منظور حذف سطح منفی ولتاژ AC استفاده شد. برای اندازه گیری میزان جریان مصرفی بار نیز از آی سی جریانی به شماره ACS712 استفاده شده که این آی سی بصورت سری در مسیر بار الکتریکی قرار می گیرد. از جمله ویژگی های بارز آی سی جریان ACS712 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نویز کم در مسیر جریان آنالوگ
۲- پهنای باند دستگاه با فیلتر جدید
۳- پهنای باند ۸۰ کیلوهرتز
۴- حداکثر تاخیر ۵ میکرو ثانیه از زمان ورود جریان به مدار تا قرار گرفتن مقدار در خروجی
۵- حداکثر خطا خروجی در دمای ۲۵ درجه ۱٫۵ درصد
۶- اندازه کوچک و نصب سطحی
۷- مقاومت داخلی ۱٫۲ میلی اُهم
۸- حداقل ایزولاسیون بین پایه ۱-۴ تا پایه ۵-۸ برابر ۲٫۱ kVRMS
۹- ولتاژ کاری ۵ ولت
۱۰- حساسیت ولتاژ خروجی بین ۶۶ تا ۱۸۵ میلی ولت بر آمپر
۱۱- ولتاژ خروجی نسبی به ازای جریان AC و DC
۱۲- ولتاژ افست خروجی به شدت پایدار
۱۳- عدم هیسترزیس مغناطیسی (در حدود صفر)

تصاویر مدار نمونه گیر و فرستنده بصورت زیر می باشد:

بعد از اینکه مقادیر دیجیتال اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب توسط نمونه برداری های واحد A/D آماده شدند، از طریق ماژول وایرلس NRF24L01 در باند فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز اقدام به ارسال اطلاعات نمودیم. کلیه عملیات نمونه برداری و ارسال اطلاعات باید بصورت آنلاین و بدون هیچ گونه وقفه ای صورت می پذیرفت تا پیوستگی سیگنال ها را در سمت گیرنده ای که وظیفه اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب را بر عهده داشت، از دست ندهیم.

مدار گیرنده و آشکارساز
در این مدار بعد از دریافت اطلاعات بصورت بی سیم اقدام به آشکار سازی مقادیر دیجیتال و بازسازی سیگنال آنالوگ توسط آی سی DAC0832 می نمائیم. به دلیل اینکه حتماً می بایست سیگنال های آنالوگ خروجی ضمن حفظ ماهیت خود، می بایست بدون آفست می بود، از این رو طراحی مدار راه انداز آی سی مبدل DAC0832 چالش هایی را به همراه داشت .

تصاویر مدار گیرنده و آشکارساز بصورت زیر می باشد:

در نهایت می بایست سیگنال خروجی توسط اسیلوسکوپ بررسی می شد که اولاً نباید خطای اندازه گیری وجود می داشت دوماً به هیچ عنوان در سیگنال بازسازی شده نباید ناپیوستگی بر روی دامنه سیگنال مشاهده می شد. در تصویر زیر شما می توانید شکل موج بازسازی شده ولتاژ (رنگ زرد) و جریان (رنگ آبی) را مشاهده نمائید .
اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب و ارسال بی سیم مقادیربرنامه نویسی پروژه اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب بهمراه ارسالی بی سیم مقادیر آن، به زبان C تحت کامپایلر CodeVision صورت گرفته است. در برنامه نویسی این پروژه سعی شده تا برنامه آن به نحوی آماده شود که علاوه بر بهینه بودن، از ساختار منطقی و منظمی تبعیت نماید و بدین منظور بیشتر کدها در قالب توابع فرعی و یک سری کتابخانه های اختصاصی همراه با کامنت داخل کدها، می باشد .

عنایت داشته باشید که در صورت درخواست، ما میتوانیم هر نوع تغییراتی را در پروژه اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب و ارسال بی سیم مقادیر، اعمال نماییم یا حتی این پروژه را بصورت ترکیبی با پروژه های دیگر به کار گیریم.

 

  • قیمت
  • ابعاد
  • کد پروژه
  • سفارش پروژه
  • پشتیبانی
بردهای فرستنده و گیرنده مونتاژ شده = ۲۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال
سورس کامل پروژه = ۲۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال
برد فرستنده: طول = ۱۵۰ میلی متر | عرض = ۱۰۰ میلی متر
برد گیرنده: طول = ۱۵۰ میلی متر | عرض = ۱۰۰ میلی متر
361

ویژگی های بارز این محصول

قابلیت استفاده بصورت پرتابل
امکان بروز رسانی این محصول
پشتیبانی این محصول
هماهنگی PCB با قاب
طراحی صنعتی پروژه
کیفیت برنامه نویسی
امکان اعمال تغییرات
تحویل سورس کامل

مجموع

ویژگی هایی که ما به این محصول نسبت می دهیم

امتیاز کاربران: 4.74 ( 3 رای)
لینک کوتاه:

درباره افشین علیزاده

مرا به عنوان یک علاقه‌مند به رشته های برق و کامپیوتر بشناسید‌. بدیهی است در دنیایی زندگی می‌کنم که از دریای بی‌کران علایقم‌، فقط قطراتی اندک نصیبم می‌شود. معتقدم مهندسی یعنی «خلاقیت»‌ در کار بردن علوم و فنون به منظور طراحی و یا توسعه ساختارها، و همواره سعی کرده ام تا در این مسیر دشوار قدم هایی هر چند کوچک بردارم. به لحاظ تحصیلی نیز هم اکنون دانشجوی دکترای تخصصی (Ph.D) مهندسی برق قدرت گرایش الکترونیک قدرت، در تهران می باشم.

پروژه مشابه

مینی اسیلوسکوپ دیجیتالی وایرلس با ماژول NRF24L01

مینی اسیلوسکوپ دیجیتالی وایرلس

در این پروژه از ماژول پیشرفته وایرلس به نام +NRF24L01 به منظور ارسال دیتا به …

۲۰ نظر

  1. ابراهیم

    سلام و عرض ادب
    برای کاهش نویز در سنسور جریان ۷۱۲
    و مبدل ADC چه راهکاری وجود دارد؟

    • راهکارهای زیادی هست ولی کلاً عملکرد این سنسور جریان زیاد مورد تایید نیست و عملاً شما اگر خروجی آن را روی اسیلوسکوپ نیز مشاهده نمایید متوجه وجود نویز می شوید. اما می شود با برخی تدابیر از جمله طراحی اصولی PCB و بکارگیری شیوه میانگین گیری در نمونه برداری، میزان نویز را به حداقل رساند. در ضمن میزان نویز در اندازه گیری جریان AC بیشتر می باشد

  2. سلام دکتر
    من اندازه گیری جریان با ترانس جریان نیاز دارم که دقت هم داشته باشه . میتونین برام انجام بدین برنامش را هم یا خودم مینویسم با بسکام یا خودتون اجرا کنید

  3. توتونچی

    این اندازه گیری ولتاژ و جریان میتونه توی جت فن یا برای فن های سه فاز هم استفاده بشه؟

    • بله مشکلی ندارد فقط روش اندازه گیری با استفاده از ترانسفورماتورهای اندازه گیری از نوع ترانس جریان (CT) خواهد بود. برای انجام پروژه مدنظر خود می بایست جزئیات کامل را توسط سامانه ثبت سفارش پروژه برایمان ارسال کنید تا مورد بررسی قرار دهیم.

  4. سلام جناب مهندس .
    من از ماژول های جریان استفاده کردم .
    با ACS712 20A در خروجی آی سی ۲٫۵ ولت همیشه موجوده . با عبور جریان DC ولتاژ افزایش پیدا میکنه اما با جریان AC هیچ تغییری نمیکنه .
    میشه راهنمایی کنید کار من اشکالی داره یا ماژول خرابه ؟؟

  5. سلام.از چه ای سی برای تقویت کنندگی سیگنال جریان و ولتاژاسفاده کردین؟

  6. منظورم اینه که دیگه به صورت دستی نگیم کدوم ماژول گیرندس و کدوم ماژول فرسنده .با برنامه نویسی تو خود ماژول ها فرسنده و گیرنده بودن رو مشخص کنیم.بازم به همین صورت که شما درست کردین کار میکنه؟

    • تعریف فرستنده و گیرنده بودن در این پروژه بصورت سخت افزاری نیست. در برنامه نویسی مشخص میشه که کدوم ماژول فرستنده یا گیرنده هست.

  7. سلام.اگه دو تا ماژول nrf رو به صورت فرستنده و گیرنده برنامه نویسی کنیم و سخت افزار دستی با ۴تا پین کنترلی رو نزاریم .اطلاعات بازم به صورت سنکرون انتقال پیدا کنن؟

  8. باسلام.اقای دکتر پروژ ما به یک مدار اشکار ساز مشابه همین اشکار ساز موج acشما هستش میشه نقشه مدار سمت گیرنده رو برامون بفرستین .

  9. با سلام
    سیستم اندازه گیری ولتاژی را میخواهم که تا رنج قبل از مثلا ۱۰۰ ولت یک خروجی بدهد وبیش از ۱۰۰ ولت خروجی اول را قطع کرده و خروجی دیگری را فعال کند ودر بازه ۹۵تا ۱۱۰خروجی نداشته باشد میتوانید کمک کنید

  10. سلام
    ایا امکان اندازه گیری جریان ac در حد میلی امپر را دارید ؟

    • بله مشکلی نیست فقط قبل از نمونه برداری اصلی، می بایست سیگنال را تقویت کنیم که بسته به ماهیت، دقت و رنج آن روشهای مختلفی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *